Bijblijven: over audit committees en ESG-rapportages

In Goed Bestuur & Toezicht bespreekt Stefan Peij samen met Remko Renes (Nyenrode Business Universiteit) en Pieter-Jan Bezemer (Edith Cowan University, Australië) driemaandelijks wetenschappelijke artikelen over board & governance. In nummer 2-2022 komen drie papers aan de orde over het nieuwe stakeholdersdenken.

Door de sterke ontwikkeling van ESG rapportages wordt de maatschappij in brede zin als stakeholder steeds belangrijker in vergelijking met de traditionele shareholdersbenadering. Daarbij helpen audit en risk committees bedrijven makkelijker en mogelijk ook goedkoper in staat te zijn om ESG informatie intern adequaat te kunnen beoordelen in plaats van aparte ESG-assurance te vragen van een externe assurance provider die slechts een beperkte mate van zekerheid oplevert.

Een adequaat en effectief audit en risk committee levert inhoudelijk voordeel op omdat de kennis en ervaring binnen de onderneming aanwezig is, maar is ook financieel voordelig. Een interne audit functie verlaagt echter de vraag naar externe ESG-assurance niet. Mogelijk is de vereiste onafhankelijkheid van een interne audit functie ook onvoldoende om als substituut te dienen voor ESG-assurance van een externe assurance provider.

Lees de volledige bespreking van de drie papers.

Wil je meer informatie over een van onze opleidingen of adviesdiensten,
bel 0343 - 47 61 73.