Trends voor de board agenda

Dé governancetrend van het afgelopen jaar is van pijnlijke aard en gaat over board leiderschap. Governancenieuws werd gedomineerd door leiders die niet in staat bleken het juiste voorbeeld te geven. Zo was er de publieke afgang voor de man die Centric groot heeft gemaakt, de visionair die bij Jumbo langs de zijdeur verdween en ook de voormalige Philips topman die zijn bonus opeist.

De vier trends die in 2023 de board agenda mogen bereiken en er voorlopig mogen blijven (bron: onze bijdrage aan webinar The Corporate Governance Institute) zijn de volgende:

1. Inhoudelijke aandacht naar ESG en lange termijn waardecreatie als strategische leidraad (en de aandeelhouder als toenemend beïnvloeder hierop) en digitalisatie als focusgebied. Vraag die de RvC zou kunnen stellen is: Hoe richten we ons op organisatie-, bestuur- en toezichtniveau op deze thema’s beter in?
  2. De invloed van externe stakeholders door middel van extern onderzoek in de organisatie en geschiktheidstoetsen voor bestuurders en commissarissen. Vraag die de RvC zou kunnen stellen is: Welke scenario’s kunnen zich bij ons voordoen? Hoe bereiden we onszelf hierop voor?
  3. De toenemende complexiteit in de topstructuur, gevoed door onder andere druk vanuit maatschappij en aandeelhouders, doelstellingen op het gebied van diversiteit en inclusiviteit, en uitbreidende expertise- en netwerkbehoeften. Vraag die de RvC zou kunnen stellen is: Hoe waarborgen we een effectieve besluitvorming?
    • Het C-level bij bedrijven groeit omvang. C-level functies worden steeds vaker gesplitst (bijvoorbeeld de CFO en CRO functie bij financiële instanties en in de financiële dienstverlening)
    • Het aantal commissies in de raad van commissarissen / toezicht neemt toe (bijvoorbeeld het toenemend aantal kwaliteitscommissies in onderwijs en zorg en het toenemend aantal risico-commissies).
  4. Toenemende aandacht en nieuwe inzichten in de impact van de voorzitter op de effectiviteit van bestuur en toezicht. Hierover valt meer te lezen in het recente (2022) onderzoek van Governance University samen met Edith Cowan University (Perth, Australië) naar de vijf grote paradoxen van de voorzitter. Klik hier voor meer informatie. Vraag die de RvC-voorzitter (zichzelf) zou kunnen stellen is: Hoe kan ik als voorzitter de meeste impact hebben in mijn rol? Wat vraagt de situatie van mij als voorzitter?

Wil je meer informatie over een van onze opleidingen of adviesdiensten,
bel 0343 - 47 61 73.