Actueel

Consequenties van de Green Deal voor ESG Reporting & Assurance

In de rubriek ‘Bijblijven’ (GB&T, 2023 No. 2) bespreken Stefan Peij (Governance University), Remko Renes (Nyenrode Business Universiteit) en Pieter-Jan Bezemer (Edith Cowan University, Australië) een selectie van nationale en internationale wetenschappelijke publicaties over boards & governance. In dit nummer betreft het de verantwoording van organisaties over Environmental, Social en Governance (ESG) onderwerpen.

Met de Green Deal wil de Europese Commissie van Europa het meest eerste net-zero continent maken. De wetgevingsmachine in Brussel begint op stoom te raken en ingrijpende wet- en regelgeving gaan een grote rol spelen op de verantwoording van organisaties over ESG gebieden: Environmental, Social en Governance onderwerpen. De verplichte toepassing op deze grote schaal, binnen de gehele Europese Unie, is nog niet eerder vertoond. Er is nog geen ervaring mee opgedaan en weinig onderzoek naar verricht. Daarom is het themanummer van het Maandblad voor Accountancy en Bedrijfseconomie (MAB) van april 2023 een schot in de roos. In zeven artikelen geven verschillende auteurs een uitermate lezenswaardige inleiding in de verschillende aspecten die komen kijken bij het succes van betrouwbare ESG verslaggeving.

Niemand weet hoe de vereiste duurzaamheidsverslaggeving er straks precies uit gaat zien, laat staan hoe het assurance proces straks wordt uitgevoerd. Definitieve verslaggevingsregels en standaarden voor accountants moeten nog worden ontwikkeld en/of vastgesteld. Voor alle betrokkenen die overwegen te starten of straks daartoe verplicht zijn, is het belangrijk te bedenken dat het onderliggende doel van de CSRD is gebaseerd op de Green Deal van de Europese Commissie om de Europese Unie om te vormen tot een eerlijke, gezonde, duurzame en welvarende samenleving waarin wij beter omgaan met de natuur. Bij alle kleine en operationele uitdagingen en beslissingen geldt in dat licht dat eerlijk doen het langst duurt. Shortcuts bestaan niet, maar de aanhouder wint.

Het MAB themanummer “De controle verklaard: Ontwikkelingen in ESG & Sustainability Assurance” is een aanrader voor alle betrokkenen bij de binnenkort vereiste ESG reporting en assurance. Het themanummer is geheel vrij toegankelijk en te verkrijgen via deze link.

Wil je meer informatie over een van onze opleidingen of adviesdiensten,
bel 0343 - 47 61 73.